h1

Elo va?

8 december 2007

Jag har skrivit lite om eller hur här tidigare på bloggen (se här och här), och då har det kommit fram i diskussionerna att folk tycker att det används extremt mycket av svenskar… Och ja, det kanske det gör. Min kära make har hunnit säga det två gånger redan idag (det vanliga eller hur, alltså, inte det ”nya”), trots att han inte varit vaken så länge hittills…

Jag har också insett att jag använder det en hel del. Vet ni hur jag har märkt det? Jo, när jag är tillsammans med min familj och talar dialekt och det plötsligt flyger ur mig några eller hur – DÅ märker jag hur fel det känns i det sammanhanget. Och jag försöker – inte just då men nästa gång jag säger det – ändra det till elo va, som det heter på min dialekt, men det känns liksom ändå fel – för det används helt enkelt inte lika frekvent i hemdialekten som i sverigessvenskan…

Kanske vi överhuvudtaget inte använder lika mycket påhängfrågor i österbottniska dialekter som i sverigessvenskan… Kan ni komma på någon österbottnisk påhängsfråga (typ engelskans tag questions)?

4 kommentarer

  1. jag har inte tänkt på det men en möjlig orsak till varför jag är så bra på att använda påhängsfrågor ( ja för det mesta är jag så styv att jag använder standardsvenska i påhängsfrågor, fråga mig inte varför) kan ju enligt dina funderingar bero på at jag bott i sverige. Jag har faktistk aldrig tänkt på om pähängsfrågor använd här i min omnejd, men jag har nog hört ”ele va” nån gång.


  2. Cecilia, ja visst blir man lite påverkad av språket här i trakten… Så det kanske är därför du använder en del påhängsfrågor… :) Ja vet inte, men det är bara en känsla jag har att påhängsfrågor är vanligare i Sverige… :) Intressant också att du använder standardsvenska i påhängsfrågorna!


  3. ”Visst” är ett ord som används som påhängsfråga i dialekten. ”Såde ska e järas, visst?” ”Elo va” går också bra:”Nåo kåmbä do po löödain, elo va?”


  4. kicki, tack för tipset – visst hade jag inte tänkt på, men det funkar ju riktigt bra :)



Kommentera

