h1

Nain/naon

6 december 2007

Språket förändras och dialekterna likaså. Något heter på min dialekt nait, så hette det förr och så heter det än. När det gäller någon, däremot, är det förändringar på gång. Förr använde man i min dialekt nain om maskulina ord och naon om feminina. Naon verkar dock försvinna mer och mer och numera använder de flesta (tror jag i alla fall) nain om såväl maskulina som feminina ord. Faffa talar alltid om naon gang men jag tror att både min pappa och mina syskon alltid säger nain gang. Jag säger definitivt alltid nain och aldrig naon.

Jag diskuterade det här med en person från Björköby för några år sedan och samma förändring är på gång där. Den personen (som då var 25-30 år, tror jag) menade att han/hon nog var den yngsta björköbybon som använde naon om feminina ord, de som var yngre hade börjat använda nain.

Känner ni igen denna förändring?

5 kommentarer

  1. Nepp, tvärr – eftersom både maskulint och feminint är na för mig…


  2. Vi har alltid bara använt ”nain” om både femininum och maskulinum.


  3. Mia, ja jag misstänkte det… :)

    kicki, aha – intressant! :) Då kanske naon bara använts lite längre söderut i Österbotten…


  4. det intressanta med dialekter är att det verkar finnas en feminin ändelse och en maskulin ändelse på orden. Minns jag fel eller var det så att fornsvenskan eller svenskan för väldigt länge sedan i alla fall också hade feminin och maskulin ändelse på orden så om det är så att det är därifrån man så lätt fem och mask ändelse härstammar.


  5. Cecilia, ja du har rätt – svenskan hade förut fler genus än idag och detta lever kvar i dialekterna i form av ändelser dels på substantiven, dels på adjektiven i vissa dialekter och så syns det även på en del pronomen. Intressant!

    I standardsvenskan har maskulinum/femininumsystemet försvunnit nästan helt, men i den lärobok jag använder i undervisningen i nybörjarkurserna i svenska finns faktiskt exemplet ”Vad är klockan? – Hon är tolv” med… :) Det tycker studenterna är rätt fascinerande! Och jag också… :)



Kommentera

