h1

Gångra

10 september 2007

 Ett ord som jag lagt märke till de senaste veckorna är verbet gångra istället för multiplicera. Intressant och praktiskt ord, mindre krångligt än multiplicera, men mer vardagligt förstås. Ordet har faktiskt kommit med i SAOL, dock med beteckningen vardagligt. Så, ett lite kul vardagsord, men inget som passar i akademiska uppsatser precis.

Använder ni gångra eller har ni hört andra göra det?

———————————————————————————–

Kommentarer från bloggen.fi/my

Inkommet 10.9.2007 11:36:37

Jo, jag använder lite slarvigt gångra istället för multiplicera; plussa istället för addera; och dela istället för dividera. Men verbet ”minusa” istället för subtrahera har väl inte riktigt slagit igenom?

Johan
http://nicaea.wordpress.com

Svar:
Haha, nej ”minusa” har jag inte riktigt hört… :) Men en annan intressant grej: ”adda” används väl ganska flitigt i åtminstone msn-sfären har jag för mig… Kul förresten att du använder ”gångra”. Och ja, lite slarvigt är det ju men praktiskt i vardagssammanhang.

Inkommet 10.9.2007 11:39:10

nej, använder inte själv och har inte heller hört. men jag fick en association till ”vagna”, alltså skuffa ett barn i barnvagn fram och tillbaka, med avsikt att barnet ska somna. inte i betydelsen gå ut på promenad (tror jag) med barnvagn. finns vagna i SAOL? har inget exemplar att kolla i…

Netta

Svar:
”vagna” var nytt för mig – kul ord! :) Det fanns inte med i SAOL, men kanske i nästa upplaga? :) Säkert ett praktiskt ord!

Inkommet 10.9.2007 18:23:10

Nej inte gångra, jag har hört det användas flera gånger och jag gillar det inte. Multiplicera är det rätta ordet! :)

C
http://bloggen.fi/lillaC

Svar:
Ja, men ”multiplicera” känns ju så högtidligt eller stelt på nåt vis, tycker åtminstone jag…

Inkommet 10.9.2007 19:01:13

Aldrig hört och skulle inte använda det heller. Tungt att uttala, men vi brukar ”ta gangor” på dialekt.

kicki

Svar:
Ja just ja, det stämmer ju. Jag tror också jag använder ”ta gånger”, inte så mycket ”multiplicera” (och inte ”gångra”, ännu åtminstone).

Inkommet 11.9.2007 13:52:49

Min stora syster är mattelärare så maybe thas why, hon ogiller gångra också

C
http://bloggen.fi/lillaC

Svar:
:) Aha :) Ja, jag skulle väl inte direkt gå och använda det ordet i klassrummet med eleverna, det skulle jag inte.

Inkommet 11.9.2007 13:58:36

Använder både gångra och plussa. Och liggande stolen! :D:D

Henni
http://bloggen.fi/hennilin

Svar:
Kul! :) Fick just en snabbdemonstration av min man av hur liggande stolen fungerar… Har hört talas om att man räknar division på ett annat sätt i Sverige än i Finland, men aldrig sett det i praktiken förr. Själv har jag också lyckats glömma hur man använder trappan, som jag fått lära mig… Läste på Wikipedia att trappan också användes i Sverige förr, men att liggande stolen introducerades år 1979. Finland ligger lite efter… :)

Inkommet 11.9.2007 21:26:59

Oj allt möjligt ska ens pretto-språköron få utstå. :) Gångra, har aldrig hört det och jag tror inte jag gillar det heller… ;)

Tanja
http://bloggen.fi/ulrika_marie

Svar:
:) Nä jag har inte hört det så där jätteofta, men då och då dyker det upp…

Inkommet 12.9.2007 16:48:19

ursäkta för min särskrivning!!! :)

C
http://bloggen.fi/lillaC

Svar:
Hehe, inga problem :) Jag la inte ens märke till den förrän nu när jag verkligen tittade efter… :)

Inkommet 12.9.2007 18:05:26

Nej, jag har inte använt ordet gångra, men varför inte? Det låter ju smart och enkelt. :) Gånra skulle nog varit min första gissning som översättning för finskans ”kertoa” om inte jag råkat lära mig att det heter att multiplicera.

Haydee
http://littleheidiofthemountains.blogspirit.com

Svar:
Ja, jag tänkte inte ens på det finska ordet… Intressant :) Jag tycker också att ”gångra” låter smart och enkelt som vardagsord, men i matematiksammanhang kan man ju använda multiplicera…

Inkommet 12.9.2007 22:43:14

Naturligtvis (;-)) använder jag ordet gångra. Tror inte att någon (knappt ens lärarna!) sa något annat än just gångra när jag gick i skolan. På universitetet är det väl annorlunda, men de flesta av mina kurskompisar använder nog mest bara gångra.

Elisabeth
http://funderingarochtankar.blogspot.com/

Svar:
Intressant!! :)

Kommentera

