h1

Egen eller egna?

17 augusti 2007

Ett ord som jag reagerat på och funderat lite över den senaste tiden är egen/egna. På vk.se idag kan man i en artikel läsa om Edge-festivalen, Umeåungdomarnas egen festival, men i en kommentar till artikeln skriver en läsare umeåungdomarnas egna festival. Jag tycker att man ganska ofta ser egna användas just så här, och bestämmer mig för att ta reda på hur det egentligen ska heta, eftersom jag stört mig lite på detta… När ska egen alltså böjas och bli egna?

Jag letar och letar i diverse ordböcker och grammatikböcker i min språkbokhylla (som numera står alldeles bredvid datorn så att jag lätt kan kolla i mina böcker när jag skriver här :)), men inget egen/egna behagar dyka upp. Tillslut hittar jag det jag söker – i Språkrådets frågelåda! :)

Här kommer dagens grammatiklektion:

Det heter ju en ny bil men den nya bilen (eller min nya bil), och man skulle ju kunna anta att egen, eftersom det är ett adjektiv precis som ny, skulle böjas på samma sätt men icke. Jag tog min egen bil heter det, inte jag tog min egna bil. Om substantivet däremot står i pluralis så blir det ju givetvis egna – jag tog mina egna bilar… Så det heter alltså umeåungdomarnas egen festival, precis som det stod i själva artikeln, och inget annat.

Men – för det finns förstås ett men som krånglar till det – om man skjuter in ett annat adjektiv framför egen så ska egen böjas. Det heter alltså min första egna bil, inte min första egen bil.

Och det räcker inte med det – om man istället sätter ett adjektiv efter egen så kan man faktiskt välja om man vill skriva egen eller egna. Både min egen lilla bil och min egna lilla bil är alltså ok.

Enligt Språkrådet alltså.

Är det någon annan än jag som reagerat/funderat på egen/egna?

—————————————————————————————-

Kommentarer från bloggen.fi/my

Inkommet 17.8.2007 15:27:19

Har haft samma bryderi. Mitt språk är dock så starkt ännu att det klarar sådana här klurigheter. Märker dock av att jag arbetar i finsk miljö. Svenskan försvagas och jag blir lite förbryllad ibland, speciellt som inte ens rikssvenskarna nuförtiden kan ordentlig svenska.


Svar:
Ja ibland kan man bli lite förvirrad och börja fundera över olika saker… Jag har också trott att jag haft rätt när det gällt min känsla för ”egen/egna”, men det var bra att kolla upp det och faktiskt få bekräftat att jag tänkt rätt. Fast lite nytt lärde jag mig också. Men det där med ”ordentlig” svenska håller jag inte riktigt med om. Språket utvecklas och förändras ständigt, och den utvecklingen går delvis åt ett annat håll i Sverige än i Finland, och det betyder inte att svenskan i Sverige skulle vara mindre ”ordentlig”… Vissa förändringar kan upplevas som positiva medan andra upplevs som negativa, men språket förändras och det har det alltid gjort. Dessutom är Sverige så stort så svenskan ser ganska olika ut i olika delar av Sverige…

Inkommet 17.8.2007 16:04:51

Jag har också funderat på det där. Det som jag lärt mig är att man helt enkelt får välja, men så verkar det ju inte vara enligt Språkrådet. Så tack för denna grammatiklektion! :)

Haydee
http://littleheidiofthemountains.blogspirit.com

Svar:
Varsågod :) Ja, jag vet inte vad som sägs av andra språkauktoriteter, hittade bara det som Språkrådet sagt, men det borde ju stå något om det i grammatikböcker också skulle jag tro… Om man bara hittar det…

Inkommet 17.8.2007 16:17:56

I ÖB säger ni ju egnahemshus. Heter det egenhemshus i singular och egnahemshus i plural? Andra liknande ord är egendom och egenhet.

Johan
http://nicaea.wordpress.com

Svar:
Intressant att du tänkte på detta! Och vi säger ju faktiskt ”ett egnahemshus”, vet inte varför… KANSKE heter det ”egendom” och ”egenhet” för att ”dom” och ”het” inte egentligen betyder något för sig själva (eller visst har de en betydelse men inte en betydelse som har något att göra med betydelsen i ”egendom” och ”egenhet”… medan ”hem” och ”hus” ju faktiskt betyder något när de står själva också – och den betydelsen är nära relaterad till ”egnahemshus”… äh jag vet inte, flummar bara lite… :) ”det egna hemmet är det bästa” skulle man ju kunna säga, men ”den egna domen” kan man ju inte säga………………. flumflumflum… har inga svar… tyvärr.

Inkommet 17.8.2007 21:53:33

För mig känns det lika rätt att säga ungdomarnas egna festival. Undrar faktiskt om inte det går för sig också.

kicki

Svar:
Jaså? Intressant!! Ja jag vet faktiskt inte vad som rekommenderas i andra sammanhang, känner bara till det jag läste på Språkrådets hemsida… Men det är ju mycket möjligt att detta är en språkregel som håller på att förändras, eftersom fler och fler säger/skriver ”egna”…

Inkommet 19.8.2007 18:43:42

Ack ja, har funderat på det – en av de många frågor som jag inte ville få när jag var skrivhandledare. :)

Mia

Svar:
Ja, inte en rolig fråga att få… :) Funderar förresten allvarligt på att köpa den där fantastiska boken som du rekommenderat så många gånger och som jag inte riktigt kommer ihåg vad den heter just nu… :)

14 kommentarer

  1. Kul blogg! Jag satt just och funderade på samma sak och så googlade jag och fann svaret i din blogg. Fortsätt så! Känns lite mer givande än att läsa om senaste klackmodet :)


  2. Klara, roligt att du hittade hit! :) Och TACK för uppmuntran! :)


  3. Just ”egnahemshus” är väl dock bildat till ”egna hem” i (obestridligen korrekt) pluralis. Egnahemsrörelsen startade ju just för att man ville att även arbetarfamiljer skulle kunna få bra och billiga egna hem. Den typ av hem man byggde kom snart att uppfattas som en speciell bostadstyp, ”egnahem”, till skillnad mot ”egna hem” i största allmänhet. Sålunda talar man också om ”småbåtar” och ”småföretag”, och man kan tala om ”ett småföretag” och om ”småföretagare” i singularis likväl som i pluralis. ”Småföretag” har blivit ett eget ord, med egna konnotationer, där ”små” har blivit en förled hellre än ett adjektiv, och på samma sätt är det med ”egnahem”. Förmodligen står förleden i dessa exempel i pluralis för att man ursprungligen oftast talade om företeelserna i pluralis, vad vet jag.

    Med tanke på att det korrekta bruket för ”egen” är så komplicerat så skulle man ju kunna tänka sig att språkbruket ganska snart tillåter ”egen” att behandlas som ett vanligt adjektiv, och ur språkvårdssynpunkt finns det väl ingenting att anmärka på det. Själv lägger jag väl märke till det när det används fel, men störs knappast.


  4. David, intressant! Och ja, visst är det troligt att egen kommer att börja användas mer som ett vanligt adjektiv. Reglerna är komplicerade! Ganska många kommer hit till min blogg genom att söka just på ”egen/egna”… Så det finns nog en hel del folk som sitter och funderar på hur man egentligen ska använda dessa ord…


  5. Mer insatt i den härliga böjningen av adjektivet ”rädd” när det sätts intill bestämda ord som slutar på t.

    ”Barnet är rädd. Det är ett rädd barn.”

    Inte ”Det är ett räddt barn.”

    Där har du något att forska i till nästa lilla grammatiklektion.


    • Fredrik Lindström påpekade att det ingalunda är fel att böja det ”ett rätt barn”, analogt med ”röd/rött” och ”utredd/utrett”. Att vi inte ”brukar säga så” är inte samma sak som att det är fel, bara att det är opraktiskt. Å andra sidan har vi gott om andra likalydande ord som vi manövrerar kring.


  6. Herrsy, JohanB, man kan väl bara konstatera att språket är fullt av undantag, helt enkelt.

    När jag googlar på ”ett rädd barn” verkar åtminstone de första tio träffarna handla om just problemet att det inte funkar att använda rädd som attribut till barn.


  7. Blir dock irriterad när Tv4 i sina skrivna undertexter använder egen/egna helt fel, liksom bruket av ordet ‘sak’ resp ‘ensak’ trots att de använder översättare från bl a Språkcentrum som borde kunna sin sak !


  8. -”Jag tog min egen bil heter det, inte jag tog min egna bil.” sägs det ovan; dock heter det ju: ‘Den egna bilen’ i denna variant av bestämd form som alltså skiljer sig ifrån traditionell användning av ‘egen’ i bestämd form i det föreg exemplet med pronomet ‘min’. (Ordet egen kan ju ses som s k ‘fokuserat pronomen’ också, förutom som adjektiv där det ev kan böjas som sådant)


  9. Tack för detta klargörande! Jag har funderat över det här ett tag. Hörde en telefoninspelning där nån idiotisk rasisttjej ringde till politikern Daniel Riazat och sa att han skulle sticka hem till sitt ”egna land.” Jag misstänkte att hennes svenska inte var helt korrekt, mennu har jag fått det bekräftat =)


  10. Intressant spalt!
    Såg på en marknad en skylt med texten: ”Från vårt egna bageri”
    Det låter ju helt fel. Generellt skriver man väl eget för singularis och egna för pluralis…


  11. Ser man till formellt korrekt standardsvenska så antar jag att ovanstående förstås stämmer väl. Jag har inte läst den här bloggen i övrigt, men med det sagt tycker jag att det apropå frågan är väl värt att nämna att vad som är rätt eller fel i ett språk väkl egentligen finns i hjärnan hos de som talar språket.

    Språket består av språkanvändarnas känsla för hur man kan säga, och det formellt korrekta av vad de som kollektiv anser korrekt (eller åtminstone vad de som betraktas som kunniga anser vara korrekt). I språket i stort kan alltså rent faktiskt flera varianter förekomma, som stämmer med vissa brukares grammatik, samtidigt som den strider mot andras.

    Det formellt korrekta baseras ju på vad de som använder språket anser vara formellt korrekt, så om tillräckligt många använder formen i exemplet ”ungdomarnas egna festival” så lär det ju så småningom kunna komma att bli formellt korrekt.

    Inspirerande läsning om det här med ”rätt” och ”fel” i språket finns förresten på http://www.riktigasvenskor.se, även om man förstås kan beskriva problematiken i lite olika termer.

    (För min del lät förresten ”sin egen sökmotor” lite fel, men har inte hittat något som stödjer att det skulle vara det.”)


  12. Får tacka så mycket att man äntligen har hittat vad som gäller med egen och egna, haft det problemet ett tag nu.



Kommentera

