h1

Finlandism i kökslådan

26 mars 2007

Idag kikade min man ner i en kökslåda och frågade mig samtidigt färskfolie, är det plastfolie det? Vi brukar ha ICA plastfolie men den var på väg att ta slut så jag hade tagit fram en gammal förpackning Pirkka plastfolie som vi hade kvar från när vi bodde i Finland förra vintern. Hade inte tänkt på det förr, men det var ganska roligt att se de båda förpackningarna bredvid varandra: på Pirkkaförpackningen stod det Tuorekelmu – färskfolie och på ICAförpackningen plastfolie.

När jag sökte på färskfolie på Google fick jag bara 73 träffar, och det verkade typ bara vara på finländska internetsidor ordet användes… Se där – en finlandism som jag inte kände till innan… Tror inte att jag använder den heller – plastfolie känns nog mer naturligt för mig… Och färskfolie finns inte med i Finlandssvensk ordbok heller – jag kollade nyss. Kanske i nästa upplaga?

————————————————————————————–

Kommentarer från bloggen.fi/my

Inkommet 26.3.2007 23:25:22

Gladpack, efter märket. Låter betydligt roligare än det som själva innehållet bjuder på…

Husky
http://bloggen.fi/husky

Svar:
”Gladpack” finns t.o.m. i SAOL :) Fast jag brukar nog inte använda det… För mig är det nog ”plastfolie” som gäller…

Inkommet 27.3.2007 07:47:54

Håller med Husky :) Jag använder alltid ordet gladpack, precis som jag säger melitta i stället för kaffefilter. Så mycket enklare! Ja, färskfolie kommer med i nästa upplaga av Finlandssvensk ordbok.

Carola
http://bloggen.fi/ordklyv

Svar:
Kul att ”färskfolie” kommer med i ordboken :) Vet du förresten om det står så på andra förpackningar än Pirkkas också i Finland? – Ja ”melitta” händer det också att jag säger :)

Inkommet 27.3.2007 13:20:49

Har aldrig hört ordet färskfolie! Måste vara ett nytt översättningslån från finskan. Jag använder ”gladpack” eller ”plastfolie”. Men finns det inte också något som heter ”plastfilm” och vad är det i såfall? :)

Anna
www.bloggen.fi/annasblogg

Svar:
Ja ”plastfilm” finns med i SAOL, så nog finns det ordet, men nu blir jag plötsligt osäker på vad det betyder… Är det plastfolie eller är det sån där OH-plastgrej (som jag aldrig vet vad jag ska kalla det)?

Inkommet 27.3.2007 15:27:43

Översättningslån helt klart och ett dåligt sådant. Färskfolien blir väl inte sämre fast den står i lager några veckor eller månader. Den termen använder jag aldrig utan plastfolie.

kicki

Svar:
:) Ja färskfolien står sig länge, vår har klarat sig bra fastän den legat i skåpet i snart ett år :) Men varför heter det då tuorekelmu på finska?????

Inkommet 27.3.2007 16:48:43

Jag är också osäker på vad plastfilm betyder. När jag googlade på ordet fick jag många träffar som hade att göra med mat. Det står t.ex. på ett ställe att man kan rulla in deg i plastfilm och ställa in den i kylen… Det tyder ju på att det borde vara frågan om plastfolie men jag vet inte.

Anna
www.bloggen.fi/annasblogg

Svar:
Ja det verkar ju vara samma sak som plastfolie då…

Inkommet 28.3.2007 07:40:41

Plastfolie och plastfilm är nog samma sak. I Finlandssvensk ordbok kommer färskfolie att stå med båda orden som synonymer. På finska heter det både tuore- och muovi-. De verkar inte heller kunna bestämma sej :) I Svenskfinland varierar det mellan färsk- och plast- beroende på tillverkaren. Sällan missförstår man ju vad det är frågan om…

Carola
http://bloggen.fi/ordklyv

Svar:
:) Tack! Där fick jag svar på många frågor & funderingar i en och samma kommentar :)

Inkommet 28.3.2007 15:56:57

Antar att tuorekelmu har att göra med att maten håller sig fräsch om man använder plastfolie/tuorekelmu.

kicki

Svar:
Ja antagligen… Det låter ju logiskt.

Inkommet 29.3.2007 22:52:05

Jag har jobbat och utbildat/utbildar mig i ett område var man använder paltsfolie ganska ofta och mest har nog plastfolie används ( både i .se och .fi) sällan säjer man nog färskfolie i mina kretsar

C
http://bloggen.fi/lillaC

Svar:
:) Tack för kommentaren! Ja jag har också på känn att ”färskfolie” inte är så utbrett…

Kommentera

