h1

Sms-språk

14 januari 2009

H! vgd? bsdv, d va 7kt ql å cs!! pok

Upsala Nya Tidning hade en intressant artikel om sms-språk häromdagen. Där fick man bland annat lära sig vad det står i citatet ovan. Det fanns dessutom en svensk och en engelsk ordlista över vanliga förkortningar. Det som fanns i den svenska ordlistan var till största delen bekant för mig, och sådant som jag själv använder, medan innehållet i den engelska ordlistan delvis var nya bekantskaper för mig. Intressanta saker, eller hur?

Tidigare har jag bloggat om liknande saker här, här och här.

5 kommentarer

  1. Onödigt invecklat och svårläst tycker jag. Vissa saker kan man ju annamma, men överdrifter är onödigt.Vi brukar skriva på dialekt för det mesta och det blir bra mycket kortare än normsvenskan.


  2. vgd, bsdv fattade jag inte… Får man facit? :)


  3. SMS-språket är faktiskt rätt komplicerat, tycker jag, men ungdommar snackar ju så när dom pratar normalt… hehehehe


  4. kicki, ja, visst är det invecklat och svårläst, men samtidigt lite spännande också! En del av uttrycken använder jag, och så skriver jag en del på dialekt. Om man skriver sms till mina bröder eller pappa känns det helt enkelt konstigt att INTE skriva på dialekt… :)

    Mia, vdg = ‘vad gör du’ och bsdv = ‘bara så du vet’. Logiskt, eller hur? :)

    thalgman, ja, visst är det aningen komplicerat. Men man lär sig nya saker hela tiden… I artikeln jag länkade till (eller någon annanstans, minns inte) var det någon som sa att unga också säger omg och inte bara skriver det, men det har jag inte hört. Lol hör jag däremot rätt ofta på jobbet (av eleverna).

    En kollega fick ett mail av en annan kollega nyligen där det stod iaf och han fattade ingenting. Jag fick förklara. Då insåg jag att jag nog tillhör en annan generation än mina äldre kollegor. Även om jag är ganska borta när det gäller mycket så är det ändå en del av sms-språket som jag anammat.

    En av de första sms-förkortningarna jag stötte på (som jag först inte förstod) var btw, och det är närmare tio år sedan tror jag…


  5. vafökanmaninteslutaattskrivamedmellanslagdåsparmanjuenmassautrymmemankanjuoxåbörjaförenklaordenmedlitemerfelstavningarsomkanförkortadetbästameddennaskriftärattsökmotorernakaninteanalyseratextenhadebradettaärfrånengammalpensionärsomförsökerhängamedinuvärlden.



Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

